Kolejnym etapem ćwiczeń głoski /r/ zaraz za etapem przygotowawczym, który opisałam już na blogu tutaj jest etap ćwiczeń prowadzących do wywołania wibracji oraz ćwiczenia artykulacji głoski /r/ w sylabach i wyrazach, w których głoska /r/ występuje po spółgłoskach.
Zarówno w terapii stacjonarnej jak i terapii online przez Skype po wprowadzeniu ćwiczeń przygotowawczych przechodzę do serii ćwiczeń polegających na zastępowaniu głoski /r/ głoskami t/d wymawianymi w sposób dziąsłowy tzn. czubek szerokiego języka dotyka górnego wałka dziąsłowego.
Stosując tę zasadę powtarzamy sylaby:
Kolejna grupa ćwiczeń:
Na tym etapie ćwiczymy również wyrazy zawierające podane sylaby i logatomy.
Zazwyczaj już na etapie ćwiczeń powtarzania sylab TRA, TRE, TRY, TRO, TRU oraz DRA, DRE, DRY, DRO DRU i wyrazów zawierających te sylaby powoli zaczyna pojawiać się wibracja. Czasami wspomagamy się na tym etapie ćwiczeniami z użyciem wibratora logopedycznego, który pomaga pacjentom wyczuć „o co chodzi w wibracji”. Czas potrzebny do osiągnięcia wibracji jest bardzo zbliżony zarówno w terapii online przez Skype oraz terapii logopedycznej prowadzonej w gabinecie.
Jeżeli mamy już wywołaną głoskę /r/ utrwalamy ją powtarzając sylaby i wyrazy zawierające TR, DR, PR, BR, KR, GR, WR, FR, CHR, MR, ŚR, SR, ZR, ŹR, ŻR, SZR.
Moim zdaniem jest to bardzo ważny etap terapii głoski /r/, w chwili pojawienia się pierwszej poprawnej wibracji głoski /r/ pacjenci nabierają jeszcze większej ochoty do ćwiczeń, są bardzo zmotywowani i zaczynają ćwiczyć jeszcze bardziej intensywnie.